Selectiecriteria, waar kijken we naar?

Een toekomstig luchtverkeersleider moet voldoen aan een aantal selectiecriteria. De job is verantwoordelijk en uitdagend. Een goede concentratie en ruimtelijk inzicht zijn vereisten. Ook stellen we eisen aan je werk- en denkniveau.
Selectie

Persoonlijkheid

Er is een aantal persoonskenmerken waaraan je als luchtverkeersleider absoluut moet voldoen. Zo ben je stressbestendig en besluitvaardig.

Het selectietraject

  • Fase 1 alt tekst

    Fase 1. Feast

    De eerste fase bestaat uit een aantal capaciteitentesten die achter de computer worden afgenomen. Deze testen geven een beeld van de capaciteiten die je nodig hebt als luchtverkeersleider, zoals ruimtelijk inzicht, snel en nauwkeurig checken van informatie en cijfermatig inzicht.

  • Fase 2 alt tekst

    Fase 2. DART

    Wanneer je aan de gestelde norm voldoet bij de capaciteitentesten ga je, meestal nog in diezelfde week, door naar de Dynamic ATC Radar Test (DART). De DART is een arbeidsproef waarbij je op een gesimplificeerde wijze vliegtuigen moet begeleiden door een aantal checkpoints. Ook deze test wordt op de computer afgenomen.

  • Fase 3 alt tekst

    Fase 3. Assessment

    Tijdens dit onderdeel krijg je een aantal opdrachten voorgeschoteld, die je met je medespelers moet oplossen en ondertussen wordt jouw bijdrage geobserveerd. Tijdens het assessment wordt een aantal competenties bekeken die van belang zijn tijdens de opleiding tot luchtverkeersleider zoals samenwerken, stressbestendigheid en prestatiegerichtheid.

  • Fase 4 alt tekst

    Fase 4. Job Sample

    De Job sample is een luchtverkeersleiding-simulatie. In deze simulatie handel je een hoeveelheid luchtverkeer af rondom een luchthaven. Om aan deze simulatie deel te nemen is enige kennis van luchtverkeersleiding nodig. Je ontvangt daarom vooraf informatie waarin een deel van de benodigde kennis wordt aangeboden. Ook word je tijdens de testen begeleid door een coach.

  • Fase 5 alt tekst

    Fase 5. Interview

    Het interview duurt ongeveer anderhalf uur en is gericht op het in kaart brengen van jouw motivatie, je persoonlijkheid en een aantal voor de opleiding en functie benodigde competenties.

Wanneer start de selectie?

Wanneer je gesolliciteerd hebt en je voldoet aan de selectiecriteria word je uitgenodigd voor de eerste selectiefase. Deze fase bestaat uit een aantal capaciteitentesten (FEAST). Wanneer je de FEAST succesvol gehaald hebt, kun je meestal diezelfde week nog de tweede selectieronde komen doen. Het inplannen van deze data doen we in overleg. De volgende 4 selectierondes bestaan uit een assessment, een interview en een job-sample. Tot slot word je medisch gekeurd. Alle onderdelen vinden verspreid over zo'n 8 tot 12 weken plaats, afhankelijk van jouw beschikbaarheid. Hier vind je wanneer de selectierondes voor luchtverkeersleider plaatsvinden.

selectie

Instromen via HvA Aviation

Voldoe je nog niet aan de eisen om bij ons te solliciteren, -of wil je eerst een erkend hbo-diploma halen voordat je bij LVNL in opleiding gaat, dan biedt de studierichting Aviation aan de Hogeschool van Amsterdam uitkomst.
selectie

Samenwerking met de Luchtmacht

De Koninklijke Luchtmacht (KLu) en Luchtverkeersleiding Nederland (LVNL) werken samen bij de selectie van luchtverkeersleiders. De selectieprocedure voor civiel en militair luchtverkeersleider is gelijk van opzet.
selectie

Ben jij klaar voor de volgende stap? Word luchtverkeersleider!

Wat je nog meer moet weten

Inschrijven voor de selectie (solliciteren) kan alleen via ons digitale formulier op deze website. Twijfel je of je aan alle instroomeisen voldoet, bijvoorbeeld vanwege de wiskunde-eis of een oogafwijking, schroom niet alsnog je sollicitatie in te sturen. De selectiepsycholoog beoordeelt of je deel kunt nemen aan de selectie.

De hele selectieprocedure heeft een doorlooptijd van 6 tot 10 weken, afhankelijk van je beschikbaarheid. Wanneer je alle rondes doorkomt, ben je er in die periode in totaal drie en een halve dag aan kwijt.