Hoe ziet de opleiding eruit?

De opleiding tot luchtverkeersleider duurt ongeveer drie jaar, start op Schiphol-Oost en bestaat uit twee onderdelen: Initial Training (bijna één jaar) & Unit Training (ongeveer twee jaar).

Het eerste jaar volg je de Initial training

Tijdens de Initial Training word je een stevige dosis basiskennis bijgebracht en gewerkt aan je vaardigheden als luchtverkeersleider. Dit gebeurt met veel op onze simulator. De Initial Training bestaat verder uit zeven onderdelen die telkens over een specifiek aspect van luchtverkeersleiding gaan. Na een succesvolle afsluiting van de Initial Training ontvang je het Europees erkend Student Controller License, waarmee je de vervolgopleiding ingaat. Aan het einde van de Initial Training wordt bepaald welke luchtverkeersleidingsunit het beste bij je past. Welke dat is hangt af van de hoeveelheid plaatsen die er zijn, en van je capaciteiten en persoonlijke voorkeur. Bekijk hieronder de fases in de opleiding van het eerste jaar.
  • 1. Basic Theorie

    Om te kunnen beginnen aan het praktijkgedeelte van de simulatoropleiding zal je eerst theoretische kennis op moeten doen. Deze kennis zal je worden aangereikt tijdens de Basic Training. Je krijgt klassikaal les van ervaren docenten die je ook persoonlijke aandacht geven als dat nodig is.

    klaslokaal
  • 2. Simulator training algemeen

    Het vliegveld en luchtruim waar je mee werkt zijn speciaal ontwikkeld voor de Initial Training. Zo krijg je de kans om in een versimpelde omgeving de basiscompetenties voor het vak onder de knie te krijgen. De procedures waar je mee te maken krijgt zijn realistisch en gebaseerd op internationale afspraken en regelgeving.

    simulator training algemeen
  • 3. Aerodrome Control Instrument

    Tijdens de ADI-module leer je de basis van het werken als torenluchtverkeersleider op het gesimuleerde vliegveld. Je laat vliegtuigen opstarten en veilig naar de startbaan taxiën. Onderweg kunnen luchthavenvoertuigen en andere vliegtuigen zorgen voor uitdagende verkeerssituaties die jij moet oplossen.

    alt tekst 3
  • 4. Approach Control Surveillance

    Zodra je de beginselen van torenverkeersleiding onder de knie hebt, ga je het vliegverkeer in een groter gebied rondom de luchthaven afhandelen in de radaromgeving. Het is de bedoeling dat je de startende vliegtuigen veilig en efficiënt laat doorklimmen naar hoogtes tot circa 3000 meter en de landende vliegtuigen in een veilige en efficiënte verkeersstroom richting de landingsbaan zet.

    alt tekst 4
  • 5. Area Control Surveillance

    Tijdens de ACS-module leer je om met behulp van radarsimulatie vliegtuigen te begeleiden van en naar de luchtroutes die hen naar de eindbestemming zullen leiden. Je werkt tot een hoogte van circa 7000 meter. Tijdige planning en actie zijn nodig om het verkeer in goede banen te leiden.

    ACC
  • 6. Approach Control Procedural

    Als je geplaatst gaat worden op een verkeersleidingsunit waar de approach radar op bepaalde tijden niet bemand is, dien je ook de APP-module te doorlopen. In deze module leer je hoe je zonder gebruik van radarinformatie toch vliegverkeer veilig en efficiënt kan laten vertrekken en aankomen.

    APP
  • 7. Non-technical Skill Program

    Om luchtverkeersleider te kunnen worden heb je naast de 'technische' skills, ook de zgn. non-technical skills nodig. Denk hierbij aan zaken als houding op gebied van opleiding, maar ook houding m.b.t. veiligheidsdenken. Gedurende het gehele opleidingsjaar doorloop je hiervoor een programma, het Non-technical Skill Program.

    Non technical

Daarna volg je de Unit Training

Je gaat je nu specialiseren op een unit. Tijdens de Unit Training ga je eerst ervaring opbouwen op verschillende operationele posities zoals bijvoorbeeld de assistentenfunctie of groundcontrol. In de veilige omgeving van de simulator ga je de basics leren en kun je van alles uitproberen. Daarna ga je naast een coach met 'live-traffic' werken, het échte werk dus, en ga je je deelratings halen. Je bent op één van de volgende units geplaatst. Dit kunnen zijn:

- Schiphol Tower/Approach, Schiphol
- Amsterdam Radar (area control), Schiphol
- Rotterdam Tower/Approach, Rotterdam
- Beek Tower/Approach, Maastricht
- Eelde Tower/Approach, Groningen

  • 1. Transitietraining

    Voordat je aan de Unit Training begint krijg je een transitietraining als overgang tussen de algemene Initial Training en specifieke Unit Training. De structuur en indeling van het specifieke gedeelte van het Nederlandse luchtruim, dat jij straks gaat controleren, komen aan de orde.

    TWR Carlijn
  • 2. Unit Training en OJT

    Als student-controller ga je daarna aan de slag in de Unit Training. De Unit Training bestaat uit verschillende modules. Als je de simulatoroefeningen onder de knie hebt, dan stroom je door naar de On the Job Training. Nu ga je, onder begeleiding van een coach, werken met écht vliegverkeer en je toekomstige collega’s. Geen dag zal meer hetzelfde zijn!

    Unit Training en OJT
Opleiding

Wat kost de opleiding?

Niets. De opleiding wordt voor je betaald. Ook al het benodigde studiemateriaal bekostigt LVNL. Sterker nog, LVNL betaalt je vanaf dag 1 van de opleiding een goed salaris! Bij aanvang ontvang je € 26.500,- bruto per jaar. Tijdens je opleiding neemt dat geleidelijk toe tot het startsalaris. Het startsalaris van een bevoegd luchtverkeersleider is ongeveer € 75.000,- bruto per jaar.
opleiding

Ben jij klaar voor de volgende stap? Word luchtverkeersleider!