De temperaturen lopen op, de schoolvakantie is begonnen en iedereen telt af naar de dag dat er in je eigen agenda staat: vakantie! Bij Luchtverkeersleiding Nederland (LVNL) zijn we ook summerproof. Klaar om passagiers veilig richting hun vakantiebestemming te begeleiden. Dat wordt nogal een klus, want we verwachten de drukste zomer ooit op Schiphol! 

Het vliegverkeer groeit al jaren. In 2010 waren er iets minder dan 400.000 starts en landingen, in 2015 waren dat er meer dan 460.000. Ook dit jaar groeit het aantal vluchten op Schiphol flink. In mei waren er ruim 2.500 vluchten méér dan in dezelfde periode in 2015.
Op 27 mei bereikten we de mijlpaal van meer dan 1.500 vluchten op Schiphol op één dag. Tijdens piekmomenten komen en gaan er meer dan 100 vluchten per uur. In april, mei en juni was Schiphol zelfs de drukste luchthaven van Europa.

Tandje erbij

Deze groei betekent een tandje erbij voor de luchtverkeersleiding. Zo zijn onze roosters aangepast zodat we zeker weten dat we onder alle omstandigheden genoeg mensen hebben om het verkeer veilig af te kunnen handelen. Ook hebben we afspraken gemaakt over hoeveel vliegtuigen we maximaal per uur kunnen begeleiden. Soms is de maximum capaciteit van Schiphol per start of landingsbaan bereikt en zitten we ‘vol’.

Een extra ground controller

Deze zomer werken we op de toren voor het eerst met drie in plaats van twee ground controllers. Ground controllers zijn verantwoordelijk voor de vliegtuigen die van en naar de gate rijden via de taxibanen. Met drie ground controllers hebben we een betere werkverdeling en meer overzicht. Zo kunnen we zorgen dat de toestellen efficiënter van de gate naar de startbaan taxiën en na een landing weer snel aan de gate staan.

Zomerse onweersbuien

Waar we geen invloed op hebben zijn de weersomstandigheden. Bij hoge temperaturen is bijvoorbeeld de kans op onweersbuien groot en daar vliegen piloten het liefst omheen. Voor luchtverkeersleiders betekent dit veel extra werk. Er wordt immers afgeweken van de standaard vliegroutes, we moeten meer met piloten communiceren en de afstand tussen landende en startende vliegtuigen groter maken. Kortom, we kunnen minder vliegtuigen per uur verwerken.

Dat heeft niet alleen gevolgen voor passagiers op Schiphol. Ook verkeer richting Schiphol vanuit andere steden heeft hier last van. Zit je op het vliegveld van Ibiza in een KLM-toestel te wachten op vertrek, kan het best zo zijn dat jouw vliegtuig in Ibiza aan de grond wordt gehouden vanwege het onweer in Amsterdam.

Die lokale vertragingen moeten voorkomen dat de piloot in de buurt van Schiphol rondjes moet gaat vliegen boven de Noordzee, Maasvlakte of Flevoland. Je hebt dan te maken met een vertraging in de lucht tot het moment waarop wij aangeven dat er ruimte is om te landen.  Zoals je leest is deze zomer voor ons bij de luchtverkeersleiding een uitdaging te noemen. Het is druk, veeleisend en vergt flexibiliteit om iedereen op tijd op zijn vakantieadres te krijgen. Maar wij zijn er klaar voor!

Bekijk meer foto's via het KLM blog.