Jorn Rhode van Galileo op bezoek bij LVNL

Onze collega Carlijn heeft verslaggever Jorn Rhode van het programma Galileo op bezoek op Schiphol Toren. Zij legt uit wat zij doet: “een piloot is verantwoordelijk voor zijn of haar vliegtuig, de luchtverkeersleider geeft de vliegtuigen een veilige route. De torenluchtverkeersleiders zijn verantwoordelijk voor het luchtruim rond een straal van 15 kilometer rond de toren”.

Carlijn vertelt hoe het werken met strippen in zijn werk gaat op de toren van Schiphol. “Een strip vertegenwoordigt een vliegtuig. We werken met meerdere soorten strippen. Een blauwe strip betekent dat het om een vertrekkende vlucht gaat, de gele strippen zijn voor de inboundvluchten”.

 

Indrukwekkend  

Jorn vindt het indrukwekkend te bedenken dat de jongens en meisjes die hij aan het werk ziet op de toren verantwoordelijk zijn voor de veiligheid van zoveel passagiers. Carlijn zegt dat dit natuurlijk ook een hele grote verantwoordelijkheid is, maar dat je niet moet denken “oh, dit is een vliegtuig met 300 mensen, daar komt er 1 met 200 mensen”, dan kom je volledig uitgeblust thuis en houd je het geen jaar vol. De opleiding tot luchtverkeersleider duurt 3 tot 4 jaar, daarna krijg je regelmatig vakbekwaamheidstrainingen, met name op situaties die niet zo vaak voorkomen. Je moet altijd klaar zijn voor elke onverwachte situatie en dan onmiddellijk kunnen handelen.

 

Jorn in de stress?

Jorn denkt dat hij stressbestendig genoeg is om dit zelf een keer te proberen. Luchtverkeersleider Carlijn is ook wel benieuwd, en gaat Jorn’s vaardigheden bekijken op de simulator. “Ready for take-off? Cleared for take-off?” Jorn vindt het knap lastig. We meten zijn bloeddruk en hartslag voor en ná Jorn als luchtverkeersleider in actie is getreden. Bekijk de video om te zien hoe Jorn het er van af brengt…..