Navigatiesystemen

Luchtverkeersleiding Nederland zoris verantwoordelijk voor een veilige vluchtafhandeling van het luchtverkeer in Nederland. Wat niet bij iedereen bekend is, is dat LVNL ook verantwoordelijk is voor de navigatiesystemen op en rond de civiele luchthavens in Nederland.

 

Bijzondere zicht omstandigheden

Vliegtuigen landen op een hellingshoek van 3 graden, dit is de meest comfortabele hoek voor vliegtuigen om op de baan te landen. Bij heel goed zicht kan een vliegtuig in principe landen zonder hulpmiddelen. In Nederland hebben we natuurlijk nogal wisselende weersomstandigheden en helaas regematig geen goed zicht. Het is veilig en brandstofbesparend wanneer vliegtuigen landen met behulp van landingshulpmiddelen.

 

Instrument Landing System

Onze collega Dick Helmer (teamleider ontwikkeling navigatie) legt uit hoe het landen op deze navigatiehulpmiddelen in zijn werk gaat. De 'localiser antenne installatie' van het 'Instrument Landing System' zorgt ervoor dat een vliegtuig precies in het midden van de baan kan landen. De kwaliteit en de nauwkeurigheid van het signaal wat dit systeem afgeeft moet zeer regelmatig worden gemeten. Dit is uiterst belangrijk om zeker te stellen dat vliegtuigen veilig kunnen landen tijdens alle weersomstandigheden. Dit meten kan door middel van het uitvoeren van meetvluchten, maar dit kan ook vanaf de grond via de meetmast van Luchtverkeersleiding Nederland. Technicus Theo Hoogeboom legt uit hoe dit in zijn werk gaat. Harald de Haan, flight inspector bij het NLR, laat zien hoe deze kalibratie vanuit een meetvlucht in zijn werk gaat.