Edwin Sluijter is theoriedocent en coach bij LVNL. Hij leert toekomstige luchtverkeersleiders multitasken, ook al kan dat helemaal niet. En dat gebrabbel over de pilotenradio? Dat heet aviation English. En er is een reden dat iedereen dat moet leren.

 

‘Go around – traffic on the runway!’

‘Eén van de dingen die je als luchtverkeersleider moet kunnen is multitasken’, vertelt Edwin. ‘Let wel: niemand kan dat écht. De truc is om razendsnel te schakelen tussen verschillende activiteiten. Studenten oefenen dat in de simulator: het verkeer in de gaten houden, strippen beschrijven, een plan bedenken én luisteren naar feedback van collega’s tegelijk. Ik geef ze ook opdrachten voor thuis: kijk tegelijkertijd naar een actualiteitenprogramma, voer een telefoongesprek en los een sudoku op.’

Vliegbrevet

‘Vijftien jaar ben ik radiotherapeutisch laborant geweest. Ik lokaliseerde tumoren, maakte bestralingsplannen en bestraalde kankerpatiënten. De combinatie van techniek en werken met mensen trok mij. Op een zeker moment heb ik in Amerika mijn vliegbrevet gehaald voor een eenmotorig sportvliegtuigje. Tijdens de theorie-opleiding in Nederland kwam ik iemand van LVNL tegen en die zei: ze zoeken bij ons instructeurs. Voor ik het wist zat ik hier in de schoolbanken.’

Spannends

‘Ik train eerstejaars studenten op competenties die luchtverkeersleiders moeten hebben. Daarom kan ik als niet-verkeersleider dit werk doen: ik hoef studenten niet te leren hoe ze in complexe situaties vliegtuigen moeten separeren. Ik train ze in de competenties die ze nódig hebben om dat te kunnen. Zoals multitasken dus. En je aandacht verdelen. Dat je, als er iets spannends gebeurt, ook blijft focussen op het overige verkeer.’

Neus op het scherm

‘Mijn studenten zijn leergierig. Ze pikken informatie snel op, ze hebben soms aan een half woord genoeg. Het zijn scherpe jongens en meiden. De meesten zijn nog jong, maar in de klas wordt niet gekeet. Iedereen zit hier om iets te leren. Soms zijn ze zo eager dat met hun neus op de strippen zitten en niet op het scherm ‘naar buiten’ kijken. Ik ben scherp op attitude en gezicht. Dat komt door mijn zorgverleden. Ik zie het gelijk als iemand niet lekker gaat en daar spring ik op in.’

Hoge aantallen wegwerken

‘Mijn verantwoordelijkheid is dat de studenten alles eruit halen wat erin zit. Ook als ik denk: hij of zij wordt geen verkeersleider. Ik ben niet degene die beslist of ze door mogen. Dat doen de luchtverkeersleiders. Zij begeleiden de studenten in de laatste complexe stappen van de modules, bijvoorbeeld hoe ze efficiënt hoge aantallen kunnen wegwerken. Dat zijn ook competenties, maar veel praktischer. Dat maakt onze samenwerking met de luchtverkeersleiders zo leuk.’

Over het gras

‘Naast mijn werk geef ik les in radiotelefonie aan beginnende piloten. Het is extreem belangrijk dat vliegers en verkeersleiders elkaar begrijpen. In Amerika zag ik een keer een Franse sportpiloot naderen. Hij had de instructie gekregen: go around – traffic on the runway. Dat betekent dat je moet doorstarten omdat er een vliegtuig op de landingsbaan staat. Deze piloot nam de instructie nogal letterlijk. Hij landde vlak voor een stilstaand vliegtuig en reed er toen over het gras omheen. Dit is de reden dat iedereen die op de torenfrequentie zit, aviation English moet beheersen.’

De pareltjes

‘Mijn dag is geslaagd als ik een student inzicht heb gegeven in wáárom iets niet is gelukt. En dat hij snapt: als ik hieraan werk kan ik het beter doen. Als dat lukt en ze komen dat aan me vertellen - dat zijn de pareltjes. Zij, de studenten, zijn uiteindelijk degenen die het vliegverkeer straks veilig afhandelen. Mijn bijdrage is dat ik ze inzicht geef in het denkproces dat daaraan vooraf gaat. Dat is mijn zingeving.’

Ook werken als theoriedocent bij LVNL?

Bekijk deze vacature https://www.lvnl.nl/over-ons/werken-bij-lvnl.html/vacature?ID=1261