“Geen idee wat ik later wilde worden”

Sinds 2011 ben ik dienst bij LVNL als Tower en Approach verkeersleider op Maastricht Aachen Airport. Voordat ik hieraan begon heb ik de middelbare school afgerond met het profiel Natuur, Techniek & Gezondheid met als bijvak Economie. Ik wilde alle wegen een beetje open houden, ik had namelijk nog geen idee wat ik wilde gaan doen. Ik zag  de opleiding tot luchtverkeersleider, kwam door de selectieprocedure en ben zo deze wereld ingerold. Een geweldige keuze! Iedere dag is weer een nieuwe uitdaging, het werk is nooit saai en we hebben een fantastisch team. Wat ik ook prettig vind is dat wanneer ik klaar ben met werk, het ook echt klaar is. Mijn collega’s nemen de dienst over zodat je thuis je handen vrij hebt.

Verder groeien binnen de organisatie

Luchtverkeersleiding Nederland biedt je ook de kans om aan je ontwikkeling te werken. Ik studeer naast mijn werk Econometrics and Operations Research op de Universiteit Maastricht. Op die manier werk ik ook aan mijn managementambities, wat ik in de toekomst naast mijn huidige functie als luchtverkeersleider zou kunnen doen.

Naast je werk als luchtverkeersleider kun je ook breder ontwikkelen in  zogenaamde ‘operationeel experttaken’. Ik heb als taak het maken van het rooster en ik verzorg  trainingen om verkeersleiders vakbekwaam te houden. Ook help ik mee met het werven  van nieuwe luchtverkeersleiders. We zoeken namelijk altijd nieuwe collega’s.  

Het werken als luchtverkeersleider op Maastricht Aachen Airport

Maastricht Aachen Airport staat misschien niet bekend als het drukste vliegveld van Nederland, maar het is een complexe luchthaven. Een goed voorbeeld hiervan is dat vliegtuigen van en naar de luchthavens Luik en Geilenkirchen ons gebied kruisen. Op Schiphol zijn taken gesplitst tussen twee personen, een planner en een verkeersleider. Op Maastricht doe je beide taken tegelijk. Hierdoor kan het met weinig verkeer al zeer snel “druk” worden. Dit houdt het werk altijd uitdagend!

Bekijk meer collega's <<